rosannenf.reismee.nl

2 maanden in 1 klap

Jeetje, wat vliegt de tijd voor bij. Intussen is het alweer 24 november en ben ik ruim over de helft van mijn tijd hier in Rome. Het is hier 19 graden en met zo'n aangenaam zonnetje op mijn gezicht, heb ik besloten om te lopen naar een cafeetje waar ik met een vriendin ga studeren. Op mijn pitstop in het Circus Maximus, waar ik nu zit, type ik even een stukje van mijn blog, want ik heb me gerealiseerd dat ik dat alles behalve bij heb gehouden.

Wat heb ik dan die afgelopen tijd allemaal gedaan? Je zou denken dat ik ontzettend druk ben geweest met het bezoeken van musea en elke bezienswaardigheid in Rome, maar niets is minder waar. 24 november en behalve mijn blog loop ik ook achter op mijn culturele activiteiten; nog steeds ben ik niet in de Sixtijnse Kapel of het Colosseum geweest. Gelukkig krijg ik dit weekend bezoek uit Nederland en kan ik dan eindelijk de toerist uithangen onder het mom "improvisatie tour-guide".

Ondanks het te kort aan culturele kennismakingen, doet dat niet af aan mijn tijd hier. De eerste paar weken tot zelfs een maand, was het enkel lang leve het feest. Omdat ik een studiootje heb in Rome, komen mijn vriendinnen hier graag bij mij over de vloer. De superdeluxe hightech disco ledverlichting en ingebouwde plafond-box blijven zeker niet ongebruikt. Heb ik dan nu een hele vunzige kamer vol met alcoholflessen? Dat zeker niet! Ik heb namelijk ook een wekelijkse schoonmaakster en voor de zachte prijs van 8,00 euro per tas doet zij zelfs mijn was.

Mijn was wordt voor mij gedaan, mijn kamer wordt voor mij schoongemaakt, wordt er dan ook nog voor mij gekookt? Niet perse, maar daarvoor heb ik Deliveroo, Ubereats en Justeat. Ja, ook het thuisbezorgen heb ik in Italië uitgevonden. Ik moet zeggen dat dit de ideale manier is om het eten te verkennen in Rome. De platforms geven namelijk de ideale manier om een potentieel goed restaurant te cyber-stalken; je kan de menukaart checken, beoordelingen lezen en zien hoever ze zich van jou vandaan bevinden. Hoewel ik natuurlijk enkel wilde bekijken wat er in de buurt zat, kreeg ik als gevolg best een beetje trek; ik bedoel ik ben ook niet van steen. Mijn bankrekening is daarom toch iets minder gelukkig met deze "ideale manier".

Ik moet zeggen dat het eten bij mij in de buurt ook fantastisch is. De bezorgdiensten zijn dus vaak niet nodig. Als ik rond de middag richting (of juist van) de uni af kom, heb ik 2 hele goede pizzeria's bij mij om de hoek. Deze zaakjes verkopen niet de typische ronde pizza die wij overal in Nederland tegenkomen; zij verkopen "Pizza al Taglio". Dit zijn stukken pizza zoals je die bij keten Sugo ook kan vinden. Je kunt zelf bepalen hoe groot het stuk moet zijn. Vervolgens warmen ze deze op, knippen ze deze door en vouwen ze er een soort pizza sandwich van. Ook is het opvallend dat ze hier pizza "rosso" (rood) en "bianco" (wit) hebben. De pizza "bianco" heeft room in plaats van tomatensaus als basis. Je kunt begrijpen dat de verleiding van pizza moeilijk te weerstaan is.

Je kunt appels niet met peren vergelijken, maar appels zijn rond en pizza is vaak ook rond; ik zie dus wel degelijk een vergelijking aankomen hier: a pizza a day keeps the doctor away en daar sta ik volledig achter.





Reacties

Reacties

Karel

Klinkt goed allemaal, leuk om te lezen Rosanne, en ook leuk dat ik je rond de kerst nog ff gezien heb, veel plezier en succes verder daar in Rome

Rosanne Ferbrache

Dankjewel voor de leuke reactie! Ook gezellig om jou weer even gezien te hebben :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active