rosannenf.reismee.nl

Mini vakantie in Malta

Na een korte tijd in Dublin, was het nu tijd voor een volle vier dagen naar Malta en mijn tweede reisje met Julia. Wat waren we blij toen we palmbomen spotten nadat we op het vliegveld in Malta waren gearriveerd. Met de bus gingen we naar de andere kant van het eiland: Melieha, een plaatsje in de buurt van Popeye village en de blue lagoon.

Hoe ik trouwens klaagde over de bus in Dublin: in Malta is het erger. Wij zaten in een dorpje en het was maar gokken of de bus kwam.

Mellieha is een erg rustig plaatsje waarbij veel vergrijzing te zien is in zowel het toerisme als de bevolking. Voor ons was dat niet vervelend, want we pasten ons zo aan: 22:00 uur op bed met een theetje. Bovendien kwamen we helemaal 'zen' terug, maar misschien was dat ook wel de invloed van ons hippie hostel: Splendid Guest House.

Omdat de temperatuur rond de 22 graden lag, toen wij het eiland bezochten, konden wij makkelijk de hele dag zonder moeite in de zon liggen. We huurden de hele dag een bedje voor 4,50 euro aan een prachtige helder blauwe baai. In de plaatselijke supermarkt kochten we heerlijk brood, een dip en een bak fruit, zo hoefden we het strand de rest van de dag niet meer te verlaten. Twee dagen hebben we zo genoten: de eerste en de laatste dag.

In de dagen er tussen zijn we wat actiever geweest. Zo zijn we per ongeluk bij de prachtige Paradise bay geëindigd op de weg naar Popeye village, vervolgens hebben we uiteindelijk toch ook Popeye village vanaf afstand aanschouwd en hebben we door Mdina gelopen.

Mdina is de oude hoofdstad van Malta die nog volledig in de middeleeuwse stijl gebouwd is. Zelfs de stadspoorten en muur staan nog. Het plaatsje is ontzettend indrukwekkend, maar je bent er wel zo doorheen gelopen. Rond een uur of 17:30 arriveren en er dan even avondeten en het stadje doorlopen, kan makkelijk.

NB. De meeste avondeetgelegenheden zijn pas vanaf 19:00 beschikbaar.

Dag drie hebben we een boottocht gedaan naar de blue lagoon en wat grotten. Die grotten wil je zien, de boottocht is fantastisch, want ze vliegt over het water, maar de blue lagoon: zorg dat je er niet langer dan een half uur tot een uur bent. De blue lagoon heeft weinig looppaden, het is ontzettend toeristisch gemaakt en het staat VOL, maar dan ook echt VOL met mensen. Na 30 minuten werd ik er helemaal kriegel van.

Denk je dan nu eens in, dat op dit ongelofelijk toeristische stuk eiland een totaal van TWEE dixies staan voor alle bezoekers.

De algehele ervaring van Malta was super. We hebben mogen genieten van de meest fantastische risotto's, hele goede wijnen en het helderste water. Wat Julia en ik niet hebben gedaan en wel hadden moeten doen, was het bezoeken van Valletta.